The Gallery (5MT264)

Typ i lokalizacja stanowiska: 5MT264 (The Gallery/ Serpent Quarters Pueblo). Jest to stanowisko klifowe z odosobniona wieżą, oddaloną nieco od samej niszy. Większość architektury i struktur znajduje się wewnątrz niszy, na pierwszej terasie na zachód od East Fork of Rock Creek Canyon, natomiast wieża znajdująca się na niewielkim cyplu skalnym. Stanowisko The Gallery jest zwrócone w kierunku południowo-wschodnim i jest położone na wysokości ok. 1707m (5600 stóp) n.p.m. Roślinność wokół tego stanowiska jest typowa dla terenów półpustynnych i w większości są to sosna, jałowiec, juka i opuncja.

Datowanie: przeważnie stanowisko to jest datowane na późny okres Pueblo III (1225–1280 n.e.), chociaż niektóre przykłady sztuki naskalnej (malowidła znajdujące się na skale niszy) należy datować znacznie wcześniej, na okres Wyplataczy Koszyków II/III (prawdopodobnie ok. III-V w. n.e.). Malowidła te są przykładem wschodniego wariantu tzw. stylu Wyplataczy Koszyków San Juan.

Opis badań: Badania stanowiska, pobliskiej wieży i otaczającego je krajobrazu prowadzono cyklicznie w latach 2012-2018, koncentrując się na nieinwazyjnej dokumentacji: dokumentacji rysunkowej architektury znajdującej się na powierzchni, mapowaniu terenu, pomiarach i zapisie danych zebranych w terenie, zebraniu artefaktów znajdujących się na powierzchni. Ponadto w 2012 roku przeprowadzono badania geofizyczne (głównie elektrooporowe), w latach 2014-2016 wykonano cyfrową dokumentację 3D oraz w 2019 roku dodatkowo wykonano fotogrametrię przy pomocy UAV/drona.

Dokumentacja cyfrowa obejmowała głównie fotogrametrię, a także skanowanie laserowe całej niszy skalnej oraz wszystkich znajdujących się w niej poszczególnych pomieszczeń i struktur, paneli sztuki naskalnej, malowideł ściennych i tynków w pomieszczeniu B, w tym tzw. „historycznego graffiti”. Dodatkowo  zeskanowana została również część kanionu i najbliższej okolic stanowiska.

Badania  nad sztuką naskalną obejmowały dokumentację malowideł i petroglifów prekolumbijskich społeczności Pueblo oraz kilka historycznych inskrypcji. Dodatkowo w latach 2019-2020 zostały wykonane nowe badania i analiza cyfrowa w oprogramowaniu DStretch oraz przy użyciu metody RTI/Reflectance Transformation Imaging, które ujawniły nowe przedstawienia (głównie postaci antropomorficzne) niewidoczne gołym okiem oraz przy stosowaniu innych metod.

Technologia zapisu cyfrowego: skanowanie 3D (TLS), fotogrametria, fotografia cyfrowa, rysunek odręczny.  Sprzęt rejestrujący: Elektroniczny tachimetr Topcon OS-103, Trimble GPS, Faro Focus 3D S120, Nikon D7100 (f/5,6, ISO-400, 35mm z obiektywem Nikkor: 17-55 f/1:2,8G). Oprogramowanie: Faro Scene, Agisoft Metashape, Blender, RTI (do uzyskania lepszej rozdzielczości struktur architektonicznych, głównie ścian z piaskowca i detali sztuki naskalnej wykorzystane zostało oprogramowanie Agisoft i RTI).

Rekord: DEM (Numeryczny Model Terenu), modele 3D, ortofotoplany.

3D Model

Galeria

Strona wykorzystuje pliki cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies.